Технологія
методу
Казкотерапія
Казкотерапія — це система передачі життєвого досвіду, розвитку
соціальної чутливості, інтуїції та творчих здібно¬стей, набуття певних знань.
Терапевтичний вплив казки було покладено в основу цілого напряму
сучасної психотерапії, названого казкотерапією. У казці можна знайти повний
перелік людських проблем і образні способи їхнього розв'язання. Слухаючи казки
в дитинстві, людина поповнює у підсвідомості банк життєвих ситуацій, набуває
знань. Казка поєднує дорослого й дитину. Вона не видає свої положення за щось
серйозніше, ніж символи, метафори чи аналогії. Казка розвиває уяву дитини, а
дорослого повертає у дитинство.
Мета казкотерапії — перетворити негативні образи на позитивні. Спокійний
стан нервової системи повертає людині здоров'я. З—4-річні діти люблять робити
героями своїх казок іграшок, маленьких чоловічків, звірят. 4—6-річні
використовують образи давніх казок — фей, принцес. У 6—7 років герої схожі на
самих дітей.
А в роботі з підлітками «казковість» необхідно доводити. Заглиблюючись у
казку, підлітки й дорослі можуть розкрити свій потенціал, накопичити сили для
його реалізації. Можливе малювання, ліплення із пластиліну або виготовлення
героїв із паперу.
У сучасній казкотерапії існують З напрями — діагностичний, напрям впливу
та напрям розвитку; а також 5 видів казок: художні, дидактичні, психокорекційні
(наприклад, оригамі), психотерапевтичні (авторські казки, біблійні притчі) та
медитативні.
Концепція комплексної казкотерапії базується на 5 видах казок: художні —
народні казки, міфи, притчі, авторські історії; дидактичні — у формі
дидактичних казок подаються на¬вчальні завдання. Медитативні слугують для
зняття психоемоційного напруження, створення кращих моделей взаємин.
Психотерапевтичні казки розкривають глибинний зміст подій.
Психокорекційні казки призначені
для м'якого впливу на поведінку дитини. Під корекцією розуміють «заміщення»
неефективного стилю поведінки продуктивнішим, а також пояснення дитині змісту
того, що відбувається. Психокорекційні казки застосовують відповідно до віку
(до 11—13 років) і проблематики (неадекватна, неефективна поведінка). Створюючи
психокорекційні казки, важливо знати приховану причину «поганої» поведінки. У
створенні пеихокорекційної казки може допомогти життєвий досвід.
Казкотерапія
— це терапія середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть
виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване; може
матеріалізуватися мрія; а головне — виникає відчуття захищеності та смак
таємниці; казкотерапія також сприяє формуванню зв'язку між казковими подіями та
поведінкою в реальному житті, перенесенню казкових смислів у реальність.
Дидактичні
казки
Створюються педагогами для пояснення навчального матеріалу. При цьому
абстрактні символи (цифри, букви, звуки, арифметичні дії тощо) уособлюються,
створюється казковий образ світу, в якому вони живуть. Дидактичні казки можуть
розкривати сенс і важливість певних знань. У формі дидактичних казок
«подаються» навчальні за¬вдання.
Психологічні
казки
У психологічній практиці можна використовувати народні (Андерсен) і
спеціально складені для психотерапії казки. Будь-який із підходів має як свої
переваги, так і недоліки. Під час використання народних казок з метою
психотерапії простежуються такі переваги: символічність казок, що забезпечує
хороші можливості особових проекцій; знайомство клієнта із сюжетом, іноді
навіть дослівне знання тексту; сюжет, «відполірований» постійним
переказуванням, відсутність зайвих подробиць; динамічність; різноманітність,
можливість дібрати необхідну тематику; відповідність національному характеру. А
також використання народних казок має свої недоліки: умовність характерів;
відсутність змін у характері героя за час дії казки.
Медитативні казки
Створюються для накопичення позитивного образного досвіду, зняття
психоемоційно¬го напруження, створення кращих моделей взаємин, розвитку
особистих потенціалів.
Умови проведення медитацій
•
У приміщенні для занять має бути тепло, але не задушливо. Холод
спричиняє мимовільне напруження м'язів. До того ж, у процесі медитації людина
може замерзнути. Тому краще відразу вкрити її.
•
Освітлення повинне бути м'яким і теплим. Не потрібно повної темноти (це
багатьох лякає).
•
Спеціально дібрана музика для
релаксації (звуки природи з накладеною мелодією).
•
Зручна поза.
• Ритуал «входу» і «виходу» з
медитації передбачає неквапливість і поступовість.
Характер цих казок — подорож. Сама казка схожа на «чукотську пісню»: «Що
бачу, про те співаю».
Ритуали
входження в казку
Початок заняття має стати своєрідним ритуалом, щоб діти могли налаштуватися на спільну діяльність, спілкування, відрізняли ці заняття від інших.
Варіанти початку
корекційного заняття:
1. Ведучий вмикає аудіозапис із дзюрчанням
струмка, і діти навшпиньки йдуть по «струмку» (блакитному шнуру), вслухуючись у
дзюрчання і «наповнюючись чарівною силою». Пройшовши по «струмочку», кожен
сідає на п'яти в позу розслаблення. Ведучий запитує: «Наповнилися чарівною
силою? Готові до казки?».
2. Ведучий демонструє три дороги й розповідає
про кожну з них: «Кожна із трьох доріг приведе вас у казку. Всі дороги чарівні,
всі вони наділяють мандрівника силою, яка підіймається від стоп і заповнює все
тіло. Перша — найлегша, рівна і гладка (шарф або шматок тканини). Друга дорога
важча: вона складається з купини, і по ній треба не йти, а стрибати, попадаючи
точно в певні місця (кільця або шматочки тканини). Але ця дорога дає тому
мандрівнику більше чарівної сили, ніж перша. Третя дорога — найважча. Вона
терниста й нелегка (аплікатори Кузнецова). Зате силу дає величезну, значно
більшу, ніж перші дві. Зараз поміркуйте, яку дорогу вам вибрати. Коли підете по
своїй дорозі, слухайте, відчувайте, як від стоп і до маківки ваше тіло
заповнюється чарівною силою. Закінчивши шлях, сідайте в позу розслаблення» .
Діти по черзі йдуть по вибраній дорозі, а ведучий відзначає для себе, хто який
шлях вибрав.
3. Ведучий: «Сили на подорож по казці нам
подарує Чарівна квітка. Подивіться на цю квітку дуже уважно і відчуйте, як її
краса і сила переходять у ваше тіло: голову... шию... руки... груди... живіт...
ноги... Ви наповнилися чарівною силою і готові до подорожі». Діти сідають у
позу розслаблення.
4. Ведучий: «Заплющте очі й чекайте дотику
феї. Той, кого вона торкнеться, відразу ж сідає на підлогу і чекає початку
казки». Ведучий вмикає тиху музику, фея м'яко, ніжно торкається кожної дитини.
5. Ведучий: «Сьогодні у нас у гостях
Царівна-Жаба, — демонструє іграшкову жабу, — вона запрошує вас у свою казку і
дарує вам чарівну силу. Зараз станьте півколом і торкніться жаби одним пальцем.
Заплющте очі — і відчуйте, як від жаби йде до вас сила. Ось вона заповнює всю
руку... піднімається через шию в голову... опускається у груди... живіт...
ноги... наповнює іншу руку від плеча до кінчиків пальців...».
БІНАРНЕ
ЗАНЯТТЯ З ДІТЬМИ З ДЦП
(з вираженим ураженням
нижніх кінцівок)
«Запрошуємо
на гостину»
Мета:
•
учителя-дефектолога: закріпити вміння дітей прибирати в кімнаті,
прикрашати кімнату; активізувати поняття дітей про форму, колір, смак, запах
фруктів (мандарин, лимон, банан); вчити дітей чистити та різати фрукти,
розвивати дрібну моторику рук, навички самообслуговування; формувати вміння
розв'язувати шнурки, вдягати шарф, шапку; розвивати мовленнєве дихання, силу
голосу; готувати дітей до інтеграції у суспільство; виховувати бажання
спілкуватися з іншими;
•
учителя-реабілітолога: закріпити вміння дітей пересуватись за допомогою
відповідних пристроїв і костюмів; вчити дітей ставати на повну стопу,
самостійно сидіти за столом без опори для спини, за допомогою дорослого вставати
з-за столу; розвивати вміння дітей виконувати вправи руками за наслідуванням
(руки вперед, вверх, вниз); формувати у дітей вміння самостійно вдягатись і
роздягатись; готувати дітей до інтеграції у загальний соціум; виховувати
наполегливість.
Матеріал та посібники: устаткування
для пересування дітей, костюми для фіксації постави та стопи ноги, фрукти,
підноси, кухонні дощечки, столові ножі, серветки, іграшки, кошик для іграшок,
кольорові стрічки, продувочки, гімнастичні палки, кільце.
Технічні засоби навчання:
магнітофон, музичний диск.
(Діти заходять у кімнату, вітаються
з гостями.)
Добрий ранок вам!
Добрий ранок нам!
Добрий ранок усім!
(Учитель-реабілітолог пропонує
дітям скинути взуття. Надає їм допомогу.)
Учитель-дефектолог
Запросили на гостину
Дружнюю свою родину.
Перш ніж гостей приймати,
Не завадило б прибрати.
Діти складають папірці та іграшки, що розкидані на підлозі, у кошик.
Учитель-реабілітолог пояснює, як це краще зробити. Допомагає дітям сісти за
столи. Фіксує положення ніг і тулуба. Учитель-дефектолог пропонує дітям
посміхнутись одне одному.
Психогімнастика
Учитель-дефектолог називає ім'я дітей по черзі: Настя, Даша, Іван. Діти
за допомогою вчителя-реабілітолога встають і відповідають: «Я Даша».
Учитель-дефектолог учить дітей промовляти своє ім'я тихо та голосно.
Дидактична
гра «Тихо — голосно»
Учитель-дефектолог звертає увагу дітей на кошик із фруктами. Діти їх
розглядають, називають.
— Якої форми мандарин, лимон,
банан? (Мандарин — круглий. Лимон — овальний. Банан — продовгуватий.)
Пальчикова
гімнастика
Діти за допомогою пальців показують форму мандарина, лимона, банана.
—
Якого кольору мандарин, лимон, банан? (Лимон — жовтий. Банан — жовтий.
Мандарин — помаранчевий.)
—
Які з цих фруктів подібні за кольором? (Лимон, банан.)
—
Які на дотик мандарин, лимон, банан? (Лимон — із пухирцями. Мандарин —
із пухирцями, банан — гладенький.)
—
Які з цих фруктів подібні на дотик? (Мандарин, лимон.)
Дидактична
гра «Впізнай на дотик»
—
Які на смак мандарин, лимон, банан? (Мандарин солодкий. Лимон кислий,
банан солодкий.)
—
Які з цих фруктів солодкі? (Мандарин, банан.)
— Яким одним словом можна назвати лимон, банан,
мандарин? (Фрукти.)
Усі ці фрукти різні, але їх об'єднує те, що вони містять багато вітамінів
і дуже корисні. Тому своїх гостей ми будемо пригощати фруктами. Для цього
мандарини та банани необхідно почистити, лимон порізати та покласти на тарілку.
Перед цим необхідно протерти руки вологими серветками.
Учитель-дефектолог і учитель-реабілітолог допомагають дітям протерти
руки серветками, почистити та порізати фрукти, викласти їх на підноси.
Дидактична
гра «Впізнай на смак»
Діти сервірують стіл, прикрашають фрукти шпажками. Учитель-реабілітолог
допомагає перейти до іншого столу. Діти за допомогою самостійно вибраних
продувочок виготовляють малюнки для прикрашання кімнати.
Учитель-дефектолог
Ми в кімнаті вже прибрали,
Гарний стіл приготували.
Час і нам чепурними бути,
Про новий одяг не забути.
Учитель-реабілітолог
Ноги ми свої підняли,
Стрічки дружно розв'язали.
Зняли ми взуття старе,
Бо у шафі є нове.
(Діти розв'язують стрічки на ногах.
Формується вміння розв'язувати шнурки.)
Узяли в руки ми берет,
Руки витягли вперед.
Потім ось сюди поклали,
Ой, які гарненькі стали.
(Діти беруть у руки кільце,
витягують руки вперед, потім кладуть кільце на голову. Формується вдягати
шапку.)
Шарфик ми вдягли на плечі,
Тепло, затишно малечі.
(Діти беруть гімнастичну палку,
кладуть її через голову на плечі. Формується вдягати шарф.)
Ось ми вже й готові прийняти
дорогих гостей.
Учитель-дефектолог
Пригощайтеся, наші рідненькі,
Хоч ми ще і маленькі,
Але вміємо гостей приймати,
Любимо всіх частувати.
(Діти запрошують гостей до столу.
Гості пригощаються та хвалять їх.)
ЛОГОПЕДИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ
З
ЕЛЕМЕНТАМИ КАЗКОТЕРАПІЇ
(постановка та
автоматизація звука [к])
«Золота
рибка»
Мета:
продовжувати працювати над розвитком дрібної моторики, мовленнєвим диханням і
розвитком слухової уваги, проводити вправи для очей; під час артикуляційної
гімнастики активізувати жувально-артикуляційні м'язи та міміко-артикуляційні;
стимулювати рухи нижньої щелепи, активізувати м'язи м'якого піднебіння, губ та
щічок; продовжувати працювати над постановкою звука [к]; автоматизувати
поставлений звук у складах і словах; збагачувати активний словник дітей;
виховувати в дитини доброту та чуйне ставлення до живих істот.
Матеріали та обладнання: акваріум з
рибкою, оснащення для переливання води, трубочка для накачування повітря, корм
для рибки; рибка-продувочка; малюнки для логопедичної гімнастики, малюнки із
зображенням щуки, коропа, кита; гра «Водойма»; малюнки до гри «Що забув
намалювати художник?».
Словник: акваріум, корм, короп,
щука, линок.
Учитель
Я всміхаюсь сонечку:
—
Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
—
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся,
Зичу їм добра!
(Учитель пропонує дитині
посміхнутися, та привітатися з гостями. Звертає увагу дитини на акваріум, де
плаває рибка.)
Загадка
Голова є, а шиї нема, Очі є, а брів
нема, Рот є, а не говорить, Без ніг, а далеко ходить.
(Учитель каже, що рибка не проста,
а золота, вона може виконати будь-яке бажання, питає у дитини, що вона хоче
попросити у рибки.)
Учитель
А я бажаю, щоб ти навчився добре
розмовляти. Рибка добра, і вона виконає будь-яке бажання, а ми на добро також
зробимо добро. Щоб рибці було приємно знаходитись в акваріумі, їй потрібні:
свіжа вода, свіже повітря, свіжий корм. (Дитина підливає воду в акваріум,
накачує повітря, сипле корм.) Ось тепер рибці комфортно. Вона не може нічого
сказати, але із задоволенням ворушить очима, вдихає повітря та розкриває ротик.
І ми з тобою також виконаємо ці вправи.
Вправи
для очей
1. Спостерігати, як рухається рибка.
2. Покліпати очима.
3. Рухи очей вгору-вниз (на 3с. заплющити
очі).
4. Рухи очей вправо-вліво (на 3с. заплющити
очі).
Вправи
на дихання
1. Дмухати на рибку (рибка плаває, вихляє
хвостом).
2. Пити маленькими ковтками (п'є водичку).
3. Дмухати у стакан через соломинку.
Рибка воду сколихнула,
Хліба крихітку взяла,
Рибка хвостиком махнула,
Рибка хутко попливла.
Розвиток слухової уваги
Учитель
Послухай, як капає водичка: кап-кап-кап, перший звук [к]. А наша Золота
рибка дуже полюбляє цей звук, тому що в назві багатьох її друзів є звук [к].
Ось як звати друзів нашої рибки: короп, карась, кит, щука, линок, камбала.
(Учитель виставляє малюнки.) Рибка пропонує нам пограти у гру «Впіймай звук».
Я називатиму склади, а ти, якщо почуєш звук [к], плескай у долоні:
ка-та-ка-па-та-га-ка. Тепер я називатиму слова, а ти, якщо чуєш звук [к],
плескай у долоні: щука, карась, риба, черепаха, крокодил, жаба. Усі ці живі
істоти живуть у водоймі, і ми їх піймаємо.
Гра
«Водойма»
Дитина розглядає те, що впіймала.
Артикуляційна гімнастика Рибки
говорити не вміють, але добре вміють розкривати рота.
Гімнастика жувально-артикуляційних
м*язів:
•
відкрити й закрити рота;
•
рухи нижньої щелепи вперед-назад.
Гімнастика міміко-артикуляційних
м'язів
Зморщити обличчя та розтягти його в
довжину з розкриттям рота.
Стимуляція рухів нижньої щелепи. Імітація жування.
Активізація м'язів м'якого
піднебіння:
•
ковтання слини;
•
позіхання із широко відкритим ротом;
•
перед дзеркалом піднімати та опускати м'яке піднебіння.
Вправи для язика
Рот відкритий, губи в усмішці,
широким кінчиком язика погладжувати піднебіння.
Вправи для губ і щічок:
•
надування двох щічок одночасно;
•
втягування щічок у ротову порожнину;
•
«хоботок-усмішка».
Вправи для вимови звука [к]:
•
«Котушка». Рот відкритий, губи в усмішці, широкий кінчик язика за
нижніми зубами. Спинка язика вигинається, язик викочується вперед-назад;
• «Пароплав». Рот відкритий, губи в
усмішці. Широкий кінчик язика опустити та відтягнути назад. Спинка язика
відтягнута до піднебіння. Довго вимовляти звук [и].
Постановка звука [к]
Тепер наш ротик і язичок готові
правильно вимовляти улюблений звук Золотої рибки. [к] — приголосний звук,
твердий, глухий. При вимові звука [к] губи трішки відкриті. Кінчик язичка
торкається нижніх зубів. Передня та середня частина язика змикаються з
піднебінням, голосові зв'язки розімкнуті. Спочатку звук ставиться за
наслідуванням, якщо не вдається механічним способом.
Механічна постановка
Дитина кілька разів вимовляє склад та.
Логопед шпателем повільно відсовує язик назад шляхом надавлювання на передню
частину спинки язика.
Ми втомилися і трошки відпочинемо
на березі водойми.
Рибка плаває в водиці,
Рибці весело гуляти,
Рибко, рибко-витівнице,
Хочемо тебе впіймати.
(Дитина ловить рибу на вудочку.)
Фізкультхвилинка
Автоматизація звука у складах
Учитель пропонує дитині показати,
як вона вимовляє звук [к].
Дидактична гра «Луна»
Дитина повторює за вчителем склади
— то голосно, то тихо:
•
ка-ка-ка;
•
ак-ак-ак;
•
ку-ку-ку;
•
ук-ук-ук;
•
кап-кап-кап;
•
ква-ква-ква.
Автоматизація звука у словах
• Дитина бере конверт, складає
розрізні малюнки, називає зображене на них спочатку повільно, а потім швидко:
кит, окунь, линок.
• Дидактична гра «Кого не стало». Учитель
виставляє малюнки, на яких зображені кит, окунь, линок. Дитина визначає, якого
малюнка не стало.
• Дидактична гра «Однина —
множина». Учитель називає однину, а дитина — множину: кит — кити, окунь— окуні,
линок — линки.
• Дидактична гра «Що художник забув
намалювати рибці?». (Око, плавник, хвіст.)
•
Дидактична гра «Доповни малюнком» .
Ак-ак-ак — червоний рак. Ку-ку-ку —
я бачу зелену жабку. Ака-ака-ака — повзе черепаха. Ка-ка-ка — плаває Золота
рибка. Дитина добирає відповідний малюнок.
А нам Золота рибка обіцяла виконати
наші бажання. Ось бачиш, ти навчився вимовляти звук [к], це було моє бажання.
Рибка виконала і твоє бажання. Подякуємо Золотій рибці за її добрі справи.
КОМПЛЕКСНЕ
ЗАНЯТТЯ
З
РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА ФЕМН
«Казочка
про цуценят і кошенят»
Мета:
закріпити поняття дітей про свійських тварин та їхніх дитинчат; закріпити з
дітьми лічбу в межах 6; продовжувати формування у дітей просторових понять (на,
під); працювати над розвитком зв'язного мовлення, розвивати дрібну моторику
рук; виховувати поняття про дружбу, про допомогу іншим.
Посібники: тематична папка
«Свійські тварини», площинні зображення собаки, кішки, цуценят, кошенят,
набірне полотно із зображенням цифр, малюнки для формування в дітей просторових
понять.
Словник: цуценя, цуценятко, кошеня,
кошенятко.
Посміхнемось сонечку:
—
Здрастуй, золоте! Посміхнемось квіточці, Хай вона цвіте! Посміхнемось
дощику:
—
Лийся, мов з відра! Друзям посміхнемося, Зичимо їм добра.
Ми посміхаємось, а ось котик
сумний.
Ой, котику, котику,
Почекай.
Грайся в нашому садочку,
Не тікай.
Може, ти відбивсь од дому —
Розкажи,
Молоко тобі дамо ми,
Не біжи.
Ведучий
Діти, це маленьке кошенятко відійшло далеко від мами та загубилося.
Покличемо його маму. Як кличуть кішку? (Киць-киць-киць.) Маму звати кішка, а як
звуть її маленьку дитину? (Кошенятко.) А якщо у мами-кішки багато діточок, як
на них кажуть? (Кошенятка.) Чим мама-кицька годує своїх кошенят? (Молочком.) А
що ще їдять котики? (Кашу, сметану.)
У мами-кицьки є багато діточок,
полічимо їх.
Кошеняток цілих шість,
Небагато кожен їсть.
Дай їм каші з молочком,
Хай похлебчуть язичком.
Бо із ложки киця
їсти не навчиться.
Має вуса й пишний хвіст
І таку от звичку:
Спершу добренько поїсть,
Після — вмиє личко.
(Учитель виставляє будинок, киця —
на вікні.)
Ведучий
—
Хто під вікном? (Песик, цуценятко.)
—
Як звуть їхню маму? (Собака.)
—
Що їсть собака? (Кісточку, суп.)
—
Де живе собака? (У будці.)
— Як
кличуть собаку? (На-на-на.) Кошенята люблять пити тепле молочко,
а цуценятка люблять гризти холодну
кісточку. (Триває дитяча гра «Тепле — холодне».)
Маленькі кошенята дуже полюбляють
гойдатися на гойдалці, цуценятка також люблять гойдатися. Вони гайдають одне
одного на гойдалці. (Бесіда про дружбу.)
Індивідуальна робота
—
Кого більше?
—
Кого менше?
—
Що треба зробити, щоб їх стало одна¬ково?
Наш песик дуже розумний, він уже
знає багато цифр.
Гра
«Яка цифра?»
Маленькі котенята також знають
цифри, але вони гралися із клубочками, переплутали всі цифри, допоможемо
кошенятам впізнати цифри.
Гра
«Розплутай клубочок»
Цуценятко й кошенятко Пустували
дотемна, Перекинули горнятко, Налякали хлопчика.
Вони переплутали доріжки до свого
дому, допоможемо знайти їх. Гра «Знайди доріжку»
Психогімнастика
Киця любить, як по спинці
Гладжу киценьку свою,
Як дарую їй гостинці,
Каліку, молочко даю!
(Покажіть, яке веселе кошеня.)
Песик сердиться на мене,
Як смикну його за хвіст:
Очі робляться зелені
І не п'є тоді й не їсть.
(Покажіть, який сердитий пес.)
У киці шкіра м'яка, а у песика
жорстка.
Гра
«Яка?»
Ось дощ пішов,
періщить злива,
Цуценятко, кошенятко
вимокли, як хлющ,
Та сховалися під кущ.
Гра
«Будинок для тваринок» (шнурування)
Мама-кішка та мама-собака дуже
вдячні дітям за те, що врятували кошенятко та цуценятко від дощу. (Бесіда про
допомогу іншим.)
Підсумок заняття
ТЕМАТИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ
З
РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА ФЕМН
(підготовча група)
«Клоуни»
Мета:
закріпити з дітьми усну лічбу в межах 10 (пряма та зворотна); закріпити цифри
1—7; вправляти у співвідношенні певної кількості предметів із відповідною
цифрою; дати поняття про утворення числа 8, ознайомити з цифрою 8; вправляти у
співвідношенні площинних та об'ємних геометричних фігур і форм; продовжувати
вчити дітей утворювати слова за допомогою
суфіксів, описувати предмети та
складати розповідь за серією картин; розвивати емоційну сферу дітей; працювати
над зв'язним мовленням; виховувати інтерес до оточення, посидючість.
Словник: різнокольорові, арена.
Матеріал: м'яка іграшка Клоун,
кольорові кульки, дрібний раздатковий матеріал (клоуни), таблиці з теми, цікава
коробка.
Технічні засоби навчання: магнітофон,
аудіокасета із записом сеансу релаксації.
Учитель
Діти, сьогодні у нас багато гостей,
привітаймося. А ось іще один гість
поспішає до пас. Та це ж наш улюблений клоун Булька !
Чарівний цей клоун Булька
Веселить завжди дітей.
Завітав до нас він з кулькою
Та привів з собою гостей.
Будьте, діти, всі уважні
Та слухняні, як завжди.
А хто зробить всі завдання,
Той отримає призи.
Учитель
Так, Булько, ми всі щиро раді, що
ти завітав до нас. Тож яке буде перше завдання?
Булька
Завдання буде вам просте: полічіть
бульки — ось і все! Пускаю мильні бульки, їх багато.
Учитель
Ні, Булько, ти дуже хитрий, ми не
можемо полічити, їх дуже багато, вони лопаються. Краще полічимо ось ці кульки,
з якими ти завітав до нас.
Діти лічать хором від 1 до 10.
Потім лічать кульки на таблиці, тоді працюють біля дошки, звертають увагу на
колір кульок, активізують словник, лічать від заданого до заданого числа.
Учитель
Ось бачиш, Булько, наші діти вміють
лічити, а як лічать твої друзі?
Булька
Ой, не вміють вони лічити, будуть наші
діти їх виправляти. (Робота дітей біля дошки.)
Учитель
А тепер подивимося, як швидко клоуни вміють бігати по сходинках, а ще й
лічити їх (таблиця 3). (Діти знаходять помилки.) Діти, Булька задоволений вами,
але каже, що наступне завдання ви нізащо не виконаєте (таблиця 4). Ти, Булько,
полюбляєш шуткувати, ось і цифри заховав, але ми добре знаємо цифри і впізнаємо
їх. (Діти викладають цифровий ряд із бочечок.) Булько, ти казав, що привів із
собою багато гостей, але ми їх чомусь не бачимо. А ось і кумедний ведмедик, він
також полюбляє кульки. Але чому ж ведмедик плаче? Діти, поміркуймо, що сталося
з ведмедиком? (Складання розповіді за серією картин. Розглядають ведмедика: він
веселий, здивований, сердитий, сумний.) Люди також можуть мати різний настрій.
Але нам із Булькою дуже подобається, коли ви радісні та посміхаєтесь.
Посміхніться, будь ласка. Ведмедик також посміхнувся. Діти, ведмедик маленький,
тому ми його так ласкаво називаємо. А як ще можна назвати ведмедика?
(Ведмежатко.) Коли він підросте, як на нього будуть казати? (Ведмідь.) А на
великого, вайлуватого ведмедя як кажуть? (Ведмедище.) А як можна описати нашого
ведмедика? (Маленький, пухнастий, вайлуватий, розумний, веселий, коричневий.)
Ось ми і розвеселили нашого гостя, тож час і самим відпочити. А допоможе нам у
цьому кулька.
Учитель
Кульку весело кидали, Одне одному
давали. Всі ми — дружні малюки, Полюбляємо іграшки. Одне одному кидали,
Танцювали і стрибали.
Потім зовсім ми втомились І на
стільчик примостились.
Сеанс релаксації
Поки ми відпочивали, до нас
завітало ще багато клоунів. Полічимо їх. (Сім.) Яка цифра позначає цю кількість
клоунів? А ось на арену цирку вийшов ще один клоун. Скільки клоунів на арені?
(Вісім.) Як утворилося число вісім? Число вісім позначається цифрою 8.
У цифри 8 два кільця,
Без початку, без кінця.
Булько, у тебе багато кілець, дозволь дітям із них викласти цифру 8. А
ще цифру 8 можна викласти з бубликів. Можна її зробити ось із такої довгої
кульки. (Практичні дії дітей.) Діти, Булька каже, що він запам'ятав цифру 8,
але хоче побачити, чи ви знайдете цифру 8 ось на цих малюнках. (Діти лічать
клоунів і показують цифру 8.) Діти, чи ви звернули увагу на те, як святково
вбрані наші гості, костюми у всіх прикрашені різними геометричними фігурами?
Відгадаємо, яка улюблена іграшка у кожного клоуна? Молодці! А ось цей клоун
іграшками гратися не полюбляє, він дуже любить математику і все цікаве записує
у свій записничок. Ось і сьогодні він написав ось яку цифру 8. Дуже добре,
діти, ви працювали, тому Булька зі своїми друзями дарують вам різнокольорові
кульки.
Дякуємо тобі, Булько, ти нас зі своїми друзями дуже потішив. Приходьте
до нас ще в гості, а ми обіцяємо, що будемо краще вчитись і працювати. Недарма
каже народна мудрість: «Не одразу все дається, а потроху та помалу, а користі
потім буде чимало».
ІНДИВІДУАЛЬНЕ
ЗАНЯТТЯ ЗА МОТИВАМИ КАЗКИ «КОЛОБОК»
Мета:
навчити дітей вирізняти три предмети із множини за наслідуванням, за зразком та
за усною інструкцією; закріплювати вміння розрізняти предмети за розміром, кольором;
розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати любов до казки.
Словник: лисичка, зайчик, ведмедик,
вовчик.
Матеріали: настільний театр за
казкою «Колобок», набірне полотно, предметні малюнки, роздатковий матеріал,
аплікатор Кузнецова.
Нервово-психічна підготовка
Учитель
Сьогодні на занятті, діти, я розповім вам
цікаву казку, тому сядьте рівненько і слухайте увалено.
Жили собі дід та баба та й дожились
до того, що вже й хліба у них немає. Ось дід і каже до баби: «Піди, бабо, у
комору, намети по засіках борошна і спечи мені Колобка». Пішла баба у комору,
намела борошна і спекла Колобка. Потім поставила його холонути на підвіконня.
Колобок охолонув, тоді скочив із підвіконня і покотився по доріжці. (Показ
пальчиками Колобка. Пропедевтична підготовка.) Котився він по доріжці, аж ось
назустріч йому Зайчик. Покажемо Зайчика пальчиками. А тепер покажіть, як він
ішов по доріжці, крадучись. (Показ кроків Зайчика на аплікаторі Кузнецова.) Ось
Зайчик і каже до Колобка: «Колобок, Колобок, я тебе з'їм». А Колобок йому
відповідає: «Не їж мене, Зайчику, я все що завгодно для тебе зроблю». Тоді
Зайчик промовляє: «Добре, я був на городі й набрав багато своїх улюблених
ласощів, а тепер ніяк не можу з'ясувати, який овоч до якого копійка покласти.
Потрібно маленькі овочі до маленького кошика, а великі — до великого. Допоможеш
розкласти овочі по кошиках?». (Розподіл предметних малюнків із зображеннями
овочів на великі та маленькі.) Дітки, Зайчик дуже зрадів і просить виконати ще
одну роботу. У його сусіда є чудовий килимок. Складається він із 3 частин:
великого квадрата, меншого кола і маленького трикутника. Зможете викласти ще
один такий килимок? (Викладання килимка. Узагальнення та систематизація знань,
умінь і навичок.) Побіг Зайчик далі, аж ось назустріч Колобку йде Вовк.
Покажемо Вовчика пальчиками. А тепер покажемо, як він іде по галявинці,
голодний, злий. (Показ кроків Вовка на аплікаторі Кузнецова.)
Вовк каже до Колобка:
—
Колобок, Колобок, я тебе з'їм.
—
Не їж мене, Вовчику, я все, що схочеш, для тебе зроблю.
—
Добре, я сьогодні був на лісовій галявині і бачив на ній чудові квіти.
Зірви мені З квіточки — і я не з'їм тебе.
(Викладання на набірному полотні
квіток учителем. Викладання дітьми квіток за наслідуванням.)
Учитель
Молодці, дітки, дякую тобі, Колобок, але у мене є ще одне завдання для
вас: на одну квіточку прилетіло три бджілки. (Показ зразка.) Нехай і на вашу
квіточку прилетять три бджілки. (Викладання дітьми трьох бджілок за зразком.)
Фізкультхвилинка
Учитель
Я бачу, дітки, що ви втомилися,
давайте вийдемо на лісову галявину.
На галявині гуде народ,
Не простий — бджолиний,
Та сідає на квітки,
Що ростуть в долині,
Із квіток нектар зібрати,
В пелюстки заритись,
Потім прийде вже пора
Медом поділитись.
(Викладання за словесною ілюстрацією.)
Учитель
Дітки, а хто найбільше любить мед?
(Ведмедик.) Це, напевно, він іде назустріч Колобку. Покажемо його пальчиками. А
тепер покажіть, як він ішов по галявині. Повільно, вайлувато. (Показ кроків
Ведмедика на аплікаторі Кузнецова.)
Прийшов Ведмедик і каже Колобку:
—
Колобок, Колобок, я тебе з'їм.
—
Не їж мене, Ведмедику, я будь-яке твоє прохання виконаю.
— Із
моїх лісових вуликів повтікали бджоли. Знайди їх і поверни.
Запам'ятай: у кожному вулику жило
три бджілки.
Учитель
Дітки, допоможемо Колобку й на
кожен вулик викладемо по три бджілки. (Самостійна робота дітей.) Подякував
Ведмедик і далі пішов, аж ось назустріч Колобку йде Лисичка-сестричка. Покажемо
пальчиками Лисичку. А тепер покажемо, як вона йшла по доріжці, крадучись.
(Показ кроків Лисички на аплікаторі Кузнецова.) Лисичка каже до Колобка:
—
Колобок, Колобок, я тебе з'їм.
—
Не їж мене, Лисичко, я будь-яке твоє бажання виконаю.
—
Я сьогодні була у лісі й заблукала. Виклади мені через галявинку
яскраво-червону доріжку, щоб її було видно і вдень, і вночі.
Лисичка побігла далі, а Колобок
залишився і дуже дякує вам, дітки, за те, що ви врятували йому життя.
КОМПЛЕКСНЕ
ЗАНЯТТЯ З ФЕМН
ТА
КОНСТРУЮВАННЯ
«Курочка
Ряба»
Мета:
закріпити поняття «один— багато»; продовжувати формувати поняття дітей про
розмір предметів: «великий — маленький»; вправляти дітей у переліку предметів
від одного до трьох із називанням підсумкового числа; вчити дітей порівнювати
дві групи предметів: «більше — менше — однаково»; закріпити поняття дітей про геометричні
форми: куб, дах; вправляти дітей у конструюванні будинку, викликати позитивні
емоції, виховувати слухняність, бажання допомагати дорослим.
Матеріал: книжка «Курочка Ряба»,
площинні зображення героїв казки, кошиків та яєць двох розмірів, курчата,
чарівна торбинка, будівельний матеріал, магнітна дошка.
Технічні засоби навчання:
магнітофон, аудіозапис.
(Учитель-дефектолог пропонує дітям
послухати молитву «За Україну», яка допоможе дітям добре навчатися.)
Учитель-дефектолог
Подивися у віконечко,
Там побачиш гарне сонечко.
Наше сонце — не просте,
Наше сонце чарівне.
Промінці свої пускає,
Нас у казку закликає.
А ось у яку казку нас закликає сонечко, нам підкаже яйце, яке заховалось
у пальчиковому басейні. (Дитина шукає яйце у пальчиковому басейні (активізація
розумової діяльності). Учитель-дефектолог пропонує дітям роздивитись яйце та
сказати, що на ньому зображено. Діти називають: дід, баба, курочка Ряба.) Яйце
нам підказало, що ми сьогодні вирушаємо в гості до казки «Курочка Ряба». (Діти
заплющують очі та потрапляють у казку. Учитель-дефектолог починає розповідати
казку із показом ілюстрацій.)
Учитель-дефектолог
Жили собі дід та баба,
Була у них курочка Ряба.
Знесла курочка яйце,
Та не одне, а багато.
Яйця були великі, маленькі,
А наша бабуся старенька, сліпенька.
Тож будемо, діти, бабусі
допомагати,
Яйця по кошиках розкладати.
(Учитель звертає увагу дітей на
кошики, яйця. Діти визначають, які кошики та яйця великі, а які — маленькі.
Розкладають яйця у кошики відповідно до розміру.)
Учитель-дефектолог
Ми не тільки бабусі допомагаємо,
Але й самі знання здобуваємо.
Вдячна бабуся нам за допомогу,
А дід поглядає все на дорогу.
Ось це диво-дивина!
Курка і яйця знесла, і курчат
привела.
Вже нездужає дід курчат лічити,
Потрібно і діду допомагати.
Один, два, три — ось і курчатка
всі!
Тепер, пальчики наші, трудитись,
Курчат також лічити.
(Діти лічать курчат, називають
підсум¬кове число. Учитель кладе в яєчну шкарлупу курчаток. Діти визначають,
чого більше, — курчаток чи яєць.)
Учитель-дефектолог
Але казочці ще не кінець.
Мама-курка курчат полюбляє,
Ходить та співає:
«Ко-ко-ко, ко-ко-ко,
Не біжіть, мої рідні, далеко».
І тато півник-співунець
Поважно гуляє, своїх діток гукає:
«Ку-ка-рі-ку, гуляйте лише у
садку».
(Бесіда з дітьми про слухняність.)
Фізкультхвилинка з використанням
ТЗН
Учитель-дефектолог
Запищали курчатка: «Пі-пі-пі.
Ми торбинку цікаву знайшли».
(Учитель із дітьми розглядає
торбинку. Виймає з неї геометричні форми — кубик і дах. Діти називають їх.
Триває дидактична гра «Що у торбинці?».)
Учитель-дефектолог
І ось на небі з'явилася хмаринка
маленька,
Стало не так тепленько.
Вирішив дід зробити для курчат
хатинку,
А ми допоможемо дідові
в таку хвилинку. (Діти будують
хатинку для курчат.)
Учитель-дефектолог
Вдячна баба, вдячний дід,
Привітно запрошують нас на обід.
А ми вже знаємо,
Коли іншим допомагаємо,
Самі знання здобуваємо.
Нашій казочці кінець,
А хто допомагав героям казки — той
молодець.
(Діти заплющують очі й виходять із
казки. Учитель-дефектолог пропонує дітям
пошукати в пальчиковому басейні ще
один сюрприз від дідуся та бабусі. Діти знаходять там «Кіндер-сюрприз»,
дякують.)
ТЕМАТИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ В СЕРЕДНІЙ ГРУПІ
«Курочка
Ряба»
Мета: закріпити
вміння дітей лічити предмети в межах п'яти з називанням підсумкового числа;
продовжувати вчити дітей порівнювати дві групи предметів (більше, менше,
порівну); уточнити поняття дітей про цифри 1, 2, 3, 4, 5; вправляти дітей у
співвідношенні цифри з відповідною кількістю предметів; розвивати активний
словник дітей, вчити словотворення; працювати над розвитком дрібної моторики
руки дитини; виховувати інтерес до навчальної діяльності, бажання допомагати
дорослим.
Посібники: малюнки персонажів казки
«Курочка Ряба», площинні зображення предметів, цифри, цифрові картки.
Словник: словотворення за допомогою
префіксів, добирання прикметників до іменників.
Розвиток моторики: пальчикова
гімнастика, викладання кольорових смужок.
Учитель пропонує дітям вибрати
картки з малюнками та цифрами. Діти сідають відповідно до цифр на картках.
Картки вивішують на дошку, діти називають цифровий ряд. Учитель пропонує дітям
переказати зміст казки «Курочка Ряба» за допомогою малюнків.
Учитель
У нас також є дідусь із бабусею, у них
також є гарна курочка-чубарочка. І наша ку¬рочка також знесла яйце, та не одне,
а багато.
Хотіла баба покласти яйця в кошик, але старенька вона, не добачає. Діти,
допоможемо бабусі великі яйця покласти у великий кошик, а маленькі — у
маленький. (Практичні дії дітей.) Скільки яєць у великому кошику? Скільки яєць
у маленькому кошику? Де яєць більше? Де менше? Що треба зробити для того, щоб
яєць стало порівну? Якої форми яйце? Що всередині яйця? (Білок і жовток.) Чому
їх так називають? (Загадка: «В одній діжці два тіста».) Яйця — дуже поживні та
корисні продукти харчування. їх варять, смажать, вживають у сирому вигляді,
кладуть у тісто. (Дидактична гра «Яке яйце?».) Яйце може і розбитися, і на
пташку перетворитися. Так і в нашій казочці. Частину яєць дід із бабою з'їли,
частину вирішили покласти під квочку. Минув час — і вилупились курчата. Скільки
курчаток у кожної квочки? (Дидактична гра «Які курчатка?».)
Пальчикова гімнастика
Курочка-чубарочка по двору ходила,
За собою курчаток жовтеньких водила. Ой ви, дрібні дітки, та й не розбігайтеся,
А як чогось злякаєтесь, до мене збігайтеся.
Учитель
І ви, дітки, та не розбігайтеся, а
навпаки, до мене збігайтеся.
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика
Діти, а у курчаток є не тільки мама квочка, є у них і тато
півник-співунець. Ходить півник по садку і кричить: «Ку-ка-рі-ку!».
Поки ми з вами гуляли, півники так посварились, що стали битись. Діти,
битись добре? А ви б'єтеся? Бачите, півники залишились без своїх гарних
хвостів. Допоможемо їм зібрати хвости. Поки бабуся розбороняла півників, вона
перекинула кошик із яйцями, які несла, і вони розбились. (Словотворення від
«несла» (принесла, недонесла, перенесла, знесла).) Дід плаче, баба плаче, а
курочка кудкудаче: «Не плач, діду, не плач, бабо, я знесу вам яєчко не просте,
а золоте».
Психогімнастика
Учитель
Поки ми посміхались, курочка знесла
яйце не просте, а золоте, чарівне. (Діти отримують подаруночки, дякують діду й
бабі за чудову казку та подаруночки.)
Мета:
закріпити вміння дитини виконувати класичні вправи на дихання; вправляти дітей
у виконанні дихальної гімнастики за
Стрельниковою; вчити дитину робити
самомасаж рук рукавичкою; розвивати дрібну моторику кистей рук; розвивати
моторику артикуляційного апарату; закривши назви дитинчат диких тварин;
викликати позитивні емоції у дитини засобами казкотерапії; виховувати бажання у
дітей вчитись у школі.
Матеріал: пальчиковий театр
«Рукавичка», ілюстрації до казки «Рукавичка», масажна щітка, масажна рукавичка,
пальчиковий басейн.
Технічні засоби навчання:
магнітофон, музичний диск.
Учитель-дефектолог
Книжка відкривається, Казочка
починається. Купила мама рукавички, їх поклала на поличку. Тато по дрова в ліс
зібрався йти, Мусив рукавички на полиці знайти. Ой, які рукавички м'якенькі!
Ой, які рукавички тепленькі! Масаж рукавичкою — це класно! Зроблю його сам собі
вчасно!
Самомасаж; рук рукавичкою
1. Погладжування.
2. Розтирання.
3. Постукування.
4. Погладжування.
Учитель-дефектолог
Поки по лісу татко ходив,
Одну рукавичку він загубив
У лісі було дуже тихо, Було чути,
як татко дихав.
Класичні вправи на дихання
1. Рот закритий, притримування губ пальцями.
Глибокий вдих, видих через ніс.
2. Рот закритий, одна ніздря затискається.
Дихання однією ніздрею, потім іншою.
3. Вдих, одночасно підняти руки вгору, потім
відвести їх у різні сторони, назад і ви¬прямити тулуб, опустити руки, видих.
Учитель-дефектолог
Ой, досить тишу лісову слухати,
Буду на руки холодні дмухати.
Дидактична гра «Погріємо руки»
Діти дмухають на долоньки.
Учитель-дефектолог
Доки татко грів руки-ручки,
Мешканці лісу прийшли до рукавички.
Пальчикова гімнастика
Діти пальчиками показують зайчика,
лисичку, вовка.
Учитель-дефектолог
Сказали дикі тваринки:
«Буде рукавичка нам за хатинку».
Пальчикова гімнастика
Потім усі стали в коло.
Буде для наших діток у рукавичці
Лісова школа.
Першим до рукавички їжачок прибіг.
Дихальна гімнастика Лук'янової
1. Видих через легко зімкнені губи з
ви¬мовлянням: пфпфпф.
2. Пауза очікування.
3. Відновлення дихання через ніс.
Учитель-дефектолог
Будуть мої їжачата тут навчатися, А
я буду ними пишатися.
Гімнастика Лук'янової
Учитель-дефектолог
Їжачок дуже колючий,
Але він має чарівний ключик,
Голками своїми торкається,
Допомогти нашим ручкам намагається.
Масаж рук щіткою
1. Погладжування.
2. Розтирання
3. Постукування.
4. Погладжування.
Учитель-дефектолог
Ручки наші стали жвавими,
Танцювати можуть парами.
Ось і Зайчик (стриб-скок)
Зайченяток веде на урок.
Мої дітки вчителя будуть слухати,
А я на них буду дмухати.
Вправа із прищіпками
Прищеплювання прищіпок на вказівні
пальці обох рук.
Гімнастика за Стрельниковою
1. Руки зігнуті в ліктях, долоні вперед.
Пальці зігнуті в кулак, вдих. Вихідне положення, видих.
2. Пальці зігнуті в кулак до пояса. Кулак
вниз, вдих. Вихідне положення, видих.
3. Нахил, вдих. Вихідне положення, видих.
Учитель-дефектолог
Тут Лисичка до школи йде,
Лисенят за собою веде.
Хороші у нас справи,
Мої діточки виконають усілякі
вправи.
Артикуляційні вправи
1. Дістати язиком підборіддя.
2. Потягнутися язиком до носа.
3. Язик вліво-вправо.
4. Облизати язиком губи.
Учитель-дефектолог
Вовчик-братик прибігав, Вовченяток
із собою взяв. Я прошу їх у школу взяти, Я буду всім допомагати. Ось зібрались
їжачата, вовченята, Зайченята, лисенята. Школа — це для нас велике свято,
Почали вони у басейні стрибати, галасувати.
(Діти «танцюють» пальчиками в
басейні. Пальчиковий басейн — це лоток із великими та малими квасолинами.)
Учитель-дефектолог
А ось і дзвінок — починається
перший урок.
Наша казочка не закінчується,
Вона тільки починається.
Школу ми любитимемо,
З радістю до неї ходитимемо.
Заняття з розвитку мовлення з елементами ТРВЗ
для дітей середнього дошкільного віку
Програмовий зміст:
Зв’язне мовлення. Вчити дітей будувати єдиний композиційний сюжет казки, розпочатий вихователем за допомогою схем; вчити використовувати замісники під час розповіді епізодів казки. Вправляти у складанні описових розповідей, використовуючи прийом емпатії; знаходити пряму аналогію за кольором, формою.
Закріпити вміння висловлювати свою думку; відповідати на запитання – Що робить ? Які? Яка? Яке?
Граматика. Закріпити вміння складати складнопідрядні речення; вміння утворювати слова за допомогою суфіксів. Узгоджувати прикметники з іменниками; підбирати слова - дії до заданного обєкта.
Звукова культура. Слідкувати за правильною вимовою звуків рідної мови.
Сприяти осмисленню результатів та оцінки роботи товариша за допоогою компліменту. Розвивати зв’язне мовлення ,творчу уяву, мислення , фантазію.
Виховувати вміння співпрацювати в колективі.
Словник. Кленовий, дубовий, березовий, каштановий, шило – мотовило, вуха – мишачі,заячі,ведмежі, мордочка - вовча, хвіст – лисячий.
Попередня робота. Читання та бесіда за змістом казки «Теремок»; вивчення скоромовки; використання різних піктограм, порівняння персонажів з геометричними фігурами; розгадування загадок про сонечко, хмаринку, вітер, квітку,листочок і т.д.
Обладнання. Ноутбук, піктограма , осінні листочки, предметні картинки, будиночок – теремок, схеми – символи, зелений килимок для кольорохвилинки.
Зв’язне мовлення. Вчити дітей будувати єдиний композиційний сюжет казки, розпочатий вихователем за допомогою схем; вчити використовувати замісники під час розповіді епізодів казки. Вправляти у складанні описових розповідей, використовуючи прийом емпатії; знаходити пряму аналогію за кольором, формою.
Закріпити вміння висловлювати свою думку; відповідати на запитання – Що робить ? Які? Яка? Яке?
Граматика. Закріпити вміння складати складнопідрядні речення; вміння утворювати слова за допомогою суфіксів. Узгоджувати прикметники з іменниками; підбирати слова - дії до заданного обєкта.
Звукова культура. Слідкувати за правильною вимовою звуків рідної мови.
Сприяти осмисленню результатів та оцінки роботи товариша за допоогою компліменту. Розвивати зв’язне мовлення ,творчу уяву, мислення , фантазію.
Виховувати вміння співпрацювати в колективі.
Словник. Кленовий, дубовий, березовий, каштановий, шило – мотовило, вуха – мишачі,заячі,ведмежі, мордочка - вовча, хвіст – лисячий.
Попередня робота. Читання та бесіда за змістом казки «Теремок»; вивчення скоромовки; використання різних піктограм, порівняння персонажів з геометричними фігурами; розгадування загадок про сонечко, хмаринку, вітер, квітку,листочок і т.д.
Обладнання. Ноутбук, піктограма , осінні листочки, предметні картинки, будиночок – теремок, схеми – символи, зелений килимок для кольорохвилинки.
Хід заняття.
Діти заходять до залу, вітаються з гостями.
1. Психогімнастика «Привітання».
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку, гостям усім!
Доброго ранку, сонечку ясному!
Доброго ранку, садочку прекрасному!
Подаруйте всім свої ласкавинки.
( На екрані комп’ютера з’являється Мудра Сова. )
Сова. Привіт, малята! Я рада зустрічі з вами! Сьогодні ми з вами відправимось в цікаву подорож на зустріч з казочкою. Там на вас чекає багато цікавого та незвичайного. На вашу допомогу очікують багато казкових героїв. Цікавої вам подорожі, до побачення !
Вихователь. Малята, мудра Сова залишила нам зашифрований лист, якщо ви його розшифруєте, то дізнаєтесь , хто нам допоможе у нашій подорожі. Давайте спробуємо!
(Діти розглядають малюнки, роблять припущення. Це листочок).
Листочок пропонує нам розглянути малюнки.
Щоб ми дізналися до якої казки ми вирушимо.
(на папері намальована казка за допомогою символів: хатинка, мишка, жабка,лисиця.,вовк, ведмідь , та розвалена хатинка).
Діти заходять до залу, вітаються з гостями.
1. Психогімнастика «Привітання».
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку, гостям усім!
Доброго ранку, сонечку ясному!
Доброго ранку, садочку прекрасному!
Подаруйте всім свої ласкавинки.
( На екрані комп’ютера з’являється Мудра Сова. )
Сова. Привіт, малята! Я рада зустрічі з вами! Сьогодні ми з вами відправимось в цікаву подорож на зустріч з казочкою. Там на вас чекає багато цікавого та незвичайного. На вашу допомогу очікують багато казкових героїв. Цікавої вам подорожі, до побачення !
Вихователь. Малята, мудра Сова залишила нам зашифрований лист, якщо ви його розшифруєте, то дізнаєтесь , хто нам допоможе у нашій подорожі. Давайте спробуємо!
(Діти розглядають малюнки, роблять припущення. Це листочок).
Листочок пропонує нам розглянути малюнки.
Щоб ми дізналися до якої казки ми вирушимо.
(на папері намальована казка за допомогою символів: хатинка, мишка, жабка,лисиця.,вовк, ведмідь , та розвалена хатинка).
Гра «Впізнай казку».
Вихователь. Чиї вуха ви бачите ? (мишачі, заячі, ведмежі, мордочка - вовча , а хвіст - лисячий).Що ще намальовано? В якій казці зустрічаються ці тварини та будиночок?
Як називається казка?
Вірно, це казка «Теремок», але як можна потрапити до казки?
(Припущення дітей.)
Вихователь. Чиї вуха ви бачите ? (мишачі, заячі, ведмежі, мордочка - вовча , а хвіст - лисячий).Що ще намальовано? В якій казці зустрічаються ці тварини та будиночок?
Як називається казка?
Вірно, це казка «Теремок», але як можна потрапити до казки?
(Припущення дітей.)
Вихователь. А у нас є листочки. Якщо ви дуже захочете то уявно можете потрапити до казки, полетіти за вітром, як осінні листочки.
Гра – емпатія «Уяви себе листочком».
Вихователь. Уявіть, що ви маленький, тендітний листочок, який висить на гілочці злегка погойдуючись. Ось подув вітерець і листочок затремтів від холоду. Раптом вітер зірвав листочок і він полетів, гойдаючись у повітрі від найменшого подиху осені.(Звучить спокійна музика, діти уявляють себе листочком).
(Діти розповідають про той листочок, яким вони себе уявили)
Вихователь. А щоб наші листочки швидше долетіли до казки промовимо скоромовку. (Діти промовляють з різним темпом).
Завертіло, закружило,
Пил , солому, пух!
Знизу шило – мотовило
Зверху - капелюх!
(Звучить музика діти уявляють себе листочками і опиняються в казці).
Вихователь. Діти, погляньте, яка гарна казкова хатинка. В яких казках зустрічається хатка? (Відповіді дітей).
А ця хатинка називається «Теремок».Давайте з вами пригадаємо, як закінчилася ця казка? (Прийшов ведмідь , заліз на дах,а теремок розвалився).
Вам подобається кінець цієї казки?
Давайте з вами сьогодні складемо свою казку з гарним кінцем.
Ви згодні?
Спочатку,пропоную погратися в гру , де ми з вами перетворимось не на тваринок ,а на предмети.
Вихователь. Уявіть, що ви маленький, тендітний листочок, який висить на гілочці злегка погойдуючись. Ось подув вітерець і листочок затремтів від холоду. Раптом вітер зірвав листочок і він полетів, гойдаючись у повітрі від найменшого подиху осені.(Звучить спокійна музика, діти уявляють себе листочком).
(Діти розповідають про той листочок, яким вони себе уявили)
Вихователь. А щоб наші листочки швидше долетіли до казки промовимо скоромовку. (Діти промовляють з різним темпом).
Завертіло, закружило,
Пил , солому, пух!
Знизу шило – мотовило
Зверху - капелюх!
(Звучить музика діти уявляють себе листочками і опиняються в казці).
Вихователь. Діти, погляньте, яка гарна казкова хатинка. В яких казках зустрічається хатка? (Відповіді дітей).
А ця хатинка називається «Теремок».Давайте з вами пригадаємо, як закінчилася ця казка? (Прийшов ведмідь , заліз на дах,а теремок розвалився).
Вам подобається кінець цієї казки?
Давайте з вами сьогодні складемо свою казку з гарним кінцем.
Ви згодні?
Спочатку,пропоную погратися в гру , де ми з вами перетворимось не на тваринок ,а на предмети.
Дидактична гра «Теремок».
Вихователь. Малята, щоб погратися в цю гру , потрібно обрати собі карточку з казковим героєм та розповісти про нього, не називаючи його.
(Діти обирають карточки на яких намальовані : сонечко, хмаринки, листочки, квіти, горобчики, грибочки.)
Вправа «Придумай загадку»
Ви до листочка доторкніться
В героїв перетворіться.
Вихователь. Сонечком- господинею, сьогодні буду я.
Яке сонечко?
Я сонечко - яскраве, привітне. Я дарую людям, тваринам, рослинам своє тепло. Живу я в чарівному Теремочку.
Сонечко. Ось до теремочка прийшли – хмаринки .
Хмаринки. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я - Сонечко! А ви хто?
Ми Хмаринки, пусти нас в теремочок жити.
Сонечко. Пущу, якщо ви скажете, які ви?
(Хмаринки розповідають які вони : легенькі, синього кольору, овальної форми .)
Сонечко. А що ви вмієте робити?
(Хмаринки називають свої дії )
Сонечко. Заходьте в теремок.
Вихователь. Малята, щоб погратися в цю гру , потрібно обрати собі карточку з казковим героєм та розповісти про нього, не називаючи його.
(Діти обирають карточки на яких намальовані : сонечко, хмаринки, листочки, квіти, горобчики, грибочки.)
Вправа «Придумай загадку»
Ви до листочка доторкніться
В героїв перетворіться.
Вихователь. Сонечком- господинею, сьогодні буду я.
Яке сонечко?
Я сонечко - яскраве, привітне. Я дарую людям, тваринам, рослинам своє тепло. Живу я в чарівному Теремочку.
Сонечко. Ось до теремочка прийшли – хмаринки .
Хмаринки. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я - Сонечко! А ви хто?
Ми Хмаринки, пусти нас в теремочок жити.
Сонечко. Пущу, якщо ви скажете, які ви?
(Хмаринки розповідають які вони : легенькі, синього кольору, овальної форми .)
Сонечко. А що ви вмієте робити?
(Хмаринки називають свої дії )
Сонечко. Заходьте в теремок.
Сонечко. До теремочка прийшли – листочки.
Листочки . Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми листочки, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Листочки . Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми листочки, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Сонечко. Потім до теремочка прийшли квіти.
Квіти. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми квіти, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Квіти. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми квіти, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Сонечко. До теремочка прилетіли – горобчики.
Горобчики. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми горобчики, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Сонечко. До теремочка прийшли – грибочки.
Грибочки. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми грибочки, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Вихователь. До листочка доторкніться
В діток перетворіться.
Молодці , дітки , гарно розповідали про героїв казки. А зараз настав час відпочити. (діти стають навколо зеленої галявинки)
Кольорохвилинка.
Казкою добре нам мандрувати
Час нам уже відпочивати.
Стали в коло 1-2-3.
Кольорохвилинку ми почали
Промовляємо всі разом:
По травичці бігли ніжки
Тупотіли босоніжки.
Ми згадали: ліс і поле.
І лужок, і зелений огірок.
Вихователь. Подивіться діти на зелений колір.
(Зелена галявинка. Чути пташиний спів.)
Це колір природи. Він лікує вас, заспокоює.
Ви будете здоровими та розумними, сміливо виконаєте завдання.
Вихователь. Ви готові? Погляньте, яка «чарівна торбинка». А що в ній?
(діти висипають з мішечка геометричні фігури)
Горобчики. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми горобчики, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Сонечко. До теремочка прийшли – грибочки.
Грибочки. Тук – тук! Хто в теремочку живе?
Я – Сонечо. А ви хто?
Ми грибочки, пусти нас в теремок.
Сонечко. Пущу, якщо ви розкажете , які ви?
(Відповіді дітей.)
Ащо ви вмієте робити?
(Відповіді дітей.)
Сонечко. Заходьте в теремок.
Вихователь. До листочка доторкніться
В діток перетворіться.
Молодці , дітки , гарно розповідали про героїв казки. А зараз настав час відпочити. (діти стають навколо зеленої галявинки)
Кольорохвилинка.
Казкою добре нам мандрувати
Час нам уже відпочивати.
Стали в коло 1-2-3.
Кольорохвилинку ми почали
Промовляємо всі разом:
По травичці бігли ніжки
Тупотіли босоніжки.
Ми згадали: ліс і поле.
І лужок, і зелений огірок.
Вихователь. Подивіться діти на зелений колір.
(Зелена галявинка. Чути пташиний спів.)
Це колір природи. Він лікує вас, заспокоює.
Ви будете здоровими та розумними, сміливо виконаєте завдання.
Вихователь. Ви готові? Погляньте, яка «чарівна торбинка». А що в ній?
(діти висипають з мішечка геометричні фігури)
Д/г «На що схожа геометрична фігура?».
(Діти розповідають на який предмет схожі геометричні фігури та чим схожі)
Вихователь. Малята , за допомогою геометричних фігур можна скласти казочку. А ще нам допоможуть схеми і ми створимо чудову книжечку з кольоровими сторінками, яку зможемо почитати іншим дітям.
(Діти моделюють казку за допомогою схем).
Вихователь. Як починаються казки?
Листячко осипається, казка починається!
Жило - було сонечко. Воно було яскраве, добре. Сонечко жило в теремочку і одного разу засумувало. Ось до теремочка прийшли…
Складання казки.
(Діти за схемою складають казку, за допомогою намальованих символів та викладаючи свою геометричну фігуру).
- Як можна закінчити казку?
- Як можна назвати нашу казку?
- Вам сподобалося складати казку?
- Чому вчить наша казка?
Підсумок. Вправа «Комплімент».
(Діти стають у коло , передають листочок одне одному, дарують компліменти, оцінюючи роботу товариша на занятті.)
Вихователь. Малята, ви сьогодні дуже гарно працювали, були старанними.
(Діти розповідають на який предмет схожі геометричні фігури та чим схожі)
Вихователь. Малята , за допомогою геометричних фігур можна скласти казочку. А ще нам допоможуть схеми і ми створимо чудову книжечку з кольоровими сторінками, яку зможемо почитати іншим дітям.
(Діти моделюють казку за допомогою схем).
Вихователь. Як починаються казки?
Листячко осипається, казка починається!
Жило - було сонечко. Воно було яскраве, добре. Сонечко жило в теремочку і одного разу засумувало. Ось до теремочка прийшли…
Складання казки.
(Діти за схемою складають казку, за допомогою намальованих символів та викладаючи свою геометричну фігуру).
- Як можна закінчити казку?
- Як можна назвати нашу казку?
- Вам сподобалося складати казку?
- Чому вчить наша казка?
Підсумок. Вправа «Комплімент».
(Діти стають у коло , передають листочок одне одному, дарують компліменти, оцінюючи роботу товариша на занятті.)
Вихователь. Малята, ви сьогодні дуже гарно працювали, були старанними.
Конспект логопедичного заняття за казкою
Молодша група компенсуючого виду для дітей з важким порушенням мови.
Мета: розвиток у дітей моторних умінь на основі артикуляційних, пальчикових вправ, розвиток ритмічної та інтонаційної сторони мови, формування тривалого видиху, розвиток зорово-конструктивної діяльності, закріплення сенсорних еталонів.
Обладнання: шапочка курочки ряби (провідного), настільний театр, великий і маленький квадрати, великий і малий круги, вовняні нитки, доріжка з чорної оксамитової паперу, картки із зображенням мишачих хвостиків: вгору-вниз, вправо-вліво, кубики зі складом «ПІ», курячі пір'я, графічне зображення пір'їнки, лічильні палички, магнітофон.
Хід:
1. Логопед в шапочці Курочки Ряби запрошує дітей піти в гості до казки.
«А яка це казка, здогадаємося самі. Герої цієї казки сховалися за віконцями!»
Логопед показує на квадрати: великий і маленький.
- На які фігури схожі віконця? (на квадрати). Вони за розміром однакові? Де квадрат? А де квадратик? Хто ж ховається за цими квадратами-віконцями?
Дитина «відкриває» великий квадрат. - Хто там? (Дід-фігурка з настільного театру) Діти прохлопывают слово «дід» (один бавовна) дід важливий (витягнути губи)
Дитина відкриває квадрат менше. - Хто тут? (Баба) - два хлопки. Баба весела (посмішка) + пропевание слів БА-БА, БА-БА, БА-БА, ДІД під мелодію пісні «Я печу, печу, печу...» А Філіпенко.
Логопед показує на кола: великий і маленький. - Як називаються ці фігури? Вони за розміром однакові? Де коло? А де гурток? Хто ж ховається за цими колами-віконцями?
Дитина «відкриває» велике коло. - Хто там? (Курочка - з настільного театру) Діти прохлопывают по складах слово «курочка».
Один з дітей відкриває коло поменше. - Хто тут? (Мишка) - два хлопки.
- Так яка казка прийшла до нас в гості? («Курочка Ряба»)
- А що знесла курочка? (яєчко). Не просте, а яке? (золоте).
Логопед демонструє дітям ряд з яєць, серед яких є «золоте». - Знайдіть золоте яєчко. Скажіть, яке воно? (жовте, блискуче, красиве)
- Молодці, діти, а зараз встаньте у велике коло.
Згадайте, хто ховався за великим колом? (Курочка Ряба) А тепер зробимо маленький гурток. Хто був за маленьким кружком? (Мишка).
1. Рухове вправу.
Візьміться за руки. Йдемо по колу і співаємо:
«Вийшла курочка гуляти, черв'ячків буде шукати.
Лапками гребіть (діти присідають)
Черв'ячків шукайте» (діти пальчиками однієї руки шкребуть по долоні іншої руки). І в іншу сторону.
2. Пальчикові вправи.
Логопед кладе на килим вовняні нитки. - Дивіться, скільки черв'ячків. Давайте зберемо їх для курочки. З'єднайте великий і вказівний пальці, ось так. (Пінцетний захоплення) Візьміть пальчиками черв'ячка і покладіть його на чорну доріжку (доріжка з оксамитової папери)
Логопед звертає увагу дітей, що один черв'ячок залишився на килимі. А на чорній доріжці скільки стало черв'ячків? (багато)
3. Артикуляційні вправи.
А тепер сядьте на стільці.
- покажіть, яка довга мордочка у мишки - діти витягають губи вперед - 5 разів.
- покажіть, які гострі зубки у мишки - діти розтягують губки в усмішку - 5 разів.
Логопед показує картки із зображенням мишок з чотирма різними положеннями хвостів (вправо, вліво, вгору, вниз). Логопед пояснює, що при показі картки потрібно висунути язик в ту ж сторону, в яку спрямований мишачий хвіст (кожна вправа виконується до 5 разів).
4. Ритмічне вправу.
Логопед демонструє кубик зі складом «ПІ». + кубики на кожну дитину
-Тут надрукована «пісенька мишки» - «ПІ». Встаньте, візьміть кубик і покладіть його на праву долоньку. Перекладаємо кубик з долоньки в долоньку і попоем цю пісеньку. Під музику пісні «Я печу, печу, печу...» діти сопряженно з логопедом перекладають кубик на кожну музичну частку і одночасно співають склад «пі».
5. Розвиток тривалого видиху.
Логопед показує дітям курячі пір'я.
- Хто втратив ці пір'ячко? (Курочка Ряба). Подивіться, які вони легкі, повітряні. Логопед показує дітям, як пір'ячко легко опускаються на килим.
Давайте, дути на пір'ячко. Кожній дитині на долоньку кладеться пір'їнка.
Вдихаємо носом і дуємо довго-довго, не даємо пір'їнці відразу опуститися на килим.
6. Розвиток зорово-конструктивної діяльності.
Діти сідають за столи.
Логопед показує графічне зображення пір'їнки, розглядає його разом з дітьми. Діти проводять пальчиком за зразком. Логопед пропонує викласти його з рахункових паличок (методом накладення на зразок)
- Молодці, діти! Давайте попрощаємося з Курочкою Рябий. Логопед знімає шапочку курочки. Скажімо їй до побачення! А Курочка до нас обов'язково ще прийде і пограє з нами!
Конспект заняття для дітей
старшого дошкільного віку
«Подорож у казку»
Мета:
1.
Збагачення знань та розуміння емоцій страху за
рахунок усвідомлення того, що страх може
бути результатом незнання.
2.
Вчити розрізняти і розуміти емоції радості і
страху і їх експресивні прояви.
3.
Ознайомити дітей з новою літерою С, її алфавітною
назвою, звуками [с]-[с’], продовжувати вчити дітей виконувати звуковий аналіз
слів, добирати слова із заданим звуком.
4.
Розвивати мовлення і формувати уявлення про
школу через створення паралельної
казкової навчально-пізнавальної реальності в уяві старших дошкільників.
5.
Розвивати творчість, мислення, художні навички.
6.
Виховувати почуття дружби, бажання допомагати,
інтерес до шкільного життя.
Хід заняття
Діти граються, дзвенить дзвіночок (діти підходять вихователя).
Вихователь:
Дзвіночок весело лунає
І усіх-усіх вітає.
Вихователь:
Закрийте, будь ласка очі. Хто почує своє ім’я, відкриває очі і сідає на
будь-яку хмаринку (подушку). А тепер візьмемося за руки і скажемо «доброго
ранку!».
Вихователь: Діти,
ви любите казки? Я приготувала для вас дуже цікаву казку. Ви хочете дізнатися,
що це за казка? А потрапити до неї нам допоможуть чарівні квіточки. Виберіть
собі, будь ласка, кожний по квіточці, яка вам найбільше сподобалась. Бережіть
її, щоб потім вона допомогла нам повернутися назад. Всі вибрали? А зараз
покладіть на квіточку праву долоньку, закрийте очі і продумайте про те, якими
ви школярами будете. Як ви будете вчитися, що будете робити, як себе поводити.
Хто готовий, відкрийте очі.
Ось ми з вами і потрапили у
казку (казковий ліс) і зараз послухаємо казкову історію, яка називається
«Смішні страхи» (читання казки Марини Панфілової).
Запитання:
1.
Яким настроєм проникнута казка? Чому ви так
думаєте?
2.
У чому особливості дня 1 вересня? Як це
позначилось на поведінці героїв і навіть об’єктів неживої природи (Сонечко
підганяло. Підганяв тепленький вітерець).
3.
У чому полягає радість кожного героя?
4.
У кого з героїв казки відрізнявся настрій? Чому?
Як ви здогадалися?
5.
Хто пам’ятає назву казки? Як ви гадаєте, чому
автор дав саме таку назву?Який сміх був у героїв казки?
6.
А у вас бувають страхи? Які вони у вас?
7.
Про що говорили звірята учителю на першому уроці?
8.
Опишіть і покажіть зайчика, яким він спочатку був
і яким став. Що йому доручив учитель Їжак.
9.
Які кольори зустрічаються в казці?
Дидактична
вправа «Відпусти свій страх»
Вихователь:
Дзвіночок
весело лунає
До
цікавих завдань нас закликає.
Вихователь:
-
Як називається казка?
-
Який перший звук ви чуєте у них словах?
-
На що схожа літера С.
-
Знайдіть, будь ласка, предмети у нашій групі,
назви яких починаються із звіку [с].
-
Намалюйте в повітрі цю літеру.
-
А зараз я пропоную вам утворити з кола літеру С
(дітям даються на вибір варена картопля, яблуко, цибуля, сир, печиво вівсяне,
нитки тощо).
-
Молодці,
гарно впорались із завданням.
-
Нас кишеньки чарівні чекають
Для нас завдання цікаві мають.
(Діти достають із кишеньок-несподіванок
різноманітні картинки)
Вихователь:
Картинки
чарівні з’явились
у нас,
Пограти
із ними настав уже час
Швиденько
картинки і фішки беріть
Та
звуковий аналіз слів-назв проведіть.
Вихователь:
виберіть картинки, у назвах яких є звуки [с], [с’]. які ми з вами молодці!
Як ви думаєте, ми зможемо бути учнями «Лісової школи».
Вихователь:
Дзвіночок
весело лунає
В казку
знову нас повертає.
Вихователь:
сідайте зручніше, заплющить оченята і уявіть, як за помахом чарівної
палички, ми опинилися з вами на уроці в лісовій школі. Прислухайтеся, як тихо
(Пауза). Відчуйте подих свіжого вітерцю на своїх щічках. На повні груди
вдихніть аромати лісу. Погляньте навколо. Кого ви можете тут зустріти? Ви
можете ще деякий час побути на уроці та подружитися з її учнями, а коли будете
готові повернутися назад – розплющуйте очі.
-
Чи сподобалася вам наша подорож?
-
А як ви думаєте: у нашій уяві ми побачили одну й
ту саму школу? Чи різні?
-
Так, діти, кожний із нас уявив свою казку, тож
образ її у кожного буде свій. А зараз настав час намалювати казку, яку ми
уявили. Малюнки наші будуть однакові чи різні? Так, зовсім різні.
-
Ви можете сміливо зображувати все те, що вам
намалювала ваша фантазія, уява.
(Діти
малюють під музику. Розглядають та розповідають, що вони намалювали. По
можливості розповіді записуються на зворотній стороні малюнку)
Вихователь:
вам подобаються наші малюнки?
Ось
подорож наша добігла кінця,
І
посмішка в діток не сходить з лиця.
Ви,
друзі, швиденько мені розкажіть,
Сподобалась
вам у цю казку ходить.
-
Своєю радістю ми з вами завжди ділимося з нашими
батьками, тож давайте і наші малюнки покажемо
їм, а ще обов’язково розповімо їм про нашу цікаву подорож до лісової
школи.
-
А зараз візьміть кожний свою квіточку, закрийте
очі, прикладіть її до свого сердечка і подумайте про те, які знання візьме
кожний із вас з цієї казкової історії. Хай цей досвід допоможе вам у житті. Хто
готовий, відкрийте очі.
Вихователь:
ось ми з вами і повернулися із казкової подорожі. Квіти, які у вас в руках
давайте ми приклеїмо на ось цю чарівну лісову галявину. Подивіться, яка красива
вийшла галявинка. Квіточки на ній різні, як і ми з вами різні. Але знаходяться
вони на одній галявині, як і ми з вами в одній групі. Продивіться, квіточки між
собою різні, але дружні. Так і я сподіваюсь, що ми будемо дружні між собою.
Дзвіночок
весело лунає,
Нас на
прогулянку закликає.
Немає коментарів:
Дописати коментар